Boost your happiness!

Deze week zat ik in de auto en hoorde ik op de radio mensen zichzelf een cijfer geven over hoe gelukkig ze waren die dag. Het was meteen een reden om even na te denken over welk cijfer ik mezelf zou geven. Het was op een maandag en die dag was ik goed georganiseerd. Zowel ’s morgens als de ganse dag door verliep alles vlot en ik gaf mezelf een dikke 9.

Een paar dagen later liep echter alles in de soep. Ik vond het adres niet waar ik moest zijn, kon geen enkele taak goed afwerken, mijn PC werkte niet mee en eigenlijk was ik de ganse dag slecht georganiseerd.  Mijn persoonlijke efficiëntie was een dikke nul en mijn gelukcijfer voor die dag daalde drastisch.

Ik merk het echter ook bij anderen. Als ze taken kunnen afwerken, goed georganiseerd zijn, hun gsm en pc niet tegenpruttelen, etc. dat ze veel blijer zijn. Ook in de bedrijven waar ik kom, merk ik dat medewerkers gelukkiger zijn en minder klagen als het bedrijf zelf goed georganiseerd is.

Gelukkige en betrokken medewerkers zijn essentieel voor de groei en het succes van een organisatie.  In 2013 werd door de VN al aandacht besteed aan geluk op het werk en uit een analyse bleek dat gelukkige medewerkers en leidinggevenden:

  • Productiever zijn
  • Beter gewaardeerd worden
  • Meer gemotiveerd zijn
  • Creatiever zijn
  • Nieuwsgierig zijn
  • Beter samenwerken
  • Minder verzuimen.

Ook in België beseffen steeds meer organisaties dat medewerkers alleen op hun best functioneren als ze zich echt lekker in hun vel voelen.

Onlangs kwam ik een zaakvoerder tegen die op het einde van de week zijn medewerkers een korte vragenlijst liet beantwoorden om te polsen naar hun geluk/welzijn op het werk. Hij stelde altijd dezelfde vragen. Dit ging over de hoeveelheid werk die ze hadden of ze hun taken hebben kunnen afwerken en het aantal uren dat ze gewerkt hadden deze week en of hun werk zinvol is en of ze het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden. Elke keer was de conclusie dezelfde: hoe meer taken er werden afgewerkt, hoe beter hun geluk/welzijn.

Aangezien dit een onderwerp is, die me wel boeit, ben ik even dieper gedoken in dit geluk-fenomeen.

Geluk en werkgeluk worden namelijk bepaalt door 3 zaken:

– Function: het gevoel hebben dat je werk/leven zinvol is, dat je kan toewerken naar een doel toe en hier ook voor beloond en gewaardeerd wordt.

– Flow: taken kunnen afwerken, hoe klein ook en het gevoel hebben dat je vooruitgang boekt.

– Fun: plezier hebben in het leven en in het werk. Andere mensen kunnen helpen en complimentjes geven, dragen ook bij tot het geluksgevoel.

Kortom: het verbeteren van jou persoonlijke efficiëntie kan dus wel degelijk bijdragen tot het opkrikken van je dagelijks gelukcijfer.

Ook in het bedrijfsleven wordt het belang van ‘geluk’ van medewerkers zwaar onderschat. Daniel Pink heeft het in zijn boek ‘Drive’ over wat ons individuen werkelijk motiveert en hoe je dit kan gebruiken in het bedrijfsleven. De verrassende waarheid, die door meer dan 50 wetenschappelijke onderzoeken wordt bevestigd is dat gelukkige medewerkers creatiever zijn, productiever zijn en veel meer ideeën/oplossingen bedenken die het bedrijf succesvoller maken.

 

Zin om de touwtjes in handen te nemen en je dagelijkse gelukscore de hoogte te zien gaan? Hier zijn nog een aantal praktische tips die mij echt helpen:

  • Doe je voorbereiding de avond voordien: Het klinkt cliché, maar als je ’s avonds nog even je agenda doorneemt en controleert of je alle nodige informatie hebt (zoals adresgegevens), alle documenten klaarlegt, dan bespaar je jezelf veel stress en tijd de dag nadien.

 

  • Noteer meteen: van alle zaken waarvan ik vertel tegen anderen of tegen mezelf: zal ik nog doen, die noteer ik meteen. Ikzelf heb hiervoor een handige app op mijn gsm SplendDo. Notities nemen dat gaat in een wip en ze afvinken ook. Hoe sneller hoe liever voor mij.

 

  • Maak tijd voor organisatie: als je na een paar keer dezelfde frustratie hebt over iets dat niet vooruit gaat, neem dan tijd om na te denken hoe je dit voor eens en altijd kan oplossen. Voorbeeld als je vaak tegenkomt dat je bepaalde documenten op je PC niet terugvindt, ga dan op zoek naar een manier waardoor je dit niet meer tegenkomt. Je bespaart er echt zeer veel tijd mee!

 

  • Reserveer rust: als zelfstandige en fulltime mama, is het voor mij niet evident om rustpauzes in te lassen en mijn todo’s eens te overlopen. Maar ik merk dat ALS ik dit doe, het mij wel veel tijd bespaart en vooral dat ik mijn zaken gedaan krijg. Zo kan ik even alles op een rijtje zetten, de prioriteiten voor de komende dagen bepalen en bepalen welke acties ik ga nemen.

Concrete tips die ik je als zaakvoerder kan meegeven om het gelukcijfer van de medewerkers op te krikken zijn:

  • Duidelijke flow en processen: zorg ervoor dat de medewerkers duidelijk weten HOE ze moeten werken. Zo werkt iedereen op dezelfde manier en kan je veel problemen en miscommunicatie vermijden.

 

  • Goede systemen: als zaakvoerder kan jij de juiste tools en systemen aanreiken zodat medewerkers hun werk vlot kunnen doen.

Voorbeeld: een tijdje geleden kwam ik op een bedrijf waarbij de medewerkers van een animatieteam moesten werken met een PC van 15 jaar oud. De pc werkte zo traag dat het echt 10min. duurde voordat er een foto kon geüpload worden. Het tijdsverlies voor die medewerkers was enorm, de motivatie laag en hun werk geraakte voor geen meter.

 

  • Tijd voor Fun: investeer tijd voor leuke momenten.

Vaak wordt geen tijd genomen voor leuke momenten. Organiseer op tijd en stond een leuke drink, verras je medewerkers met een lekker ontbijt of een presentje. Geef hen op tijd en stond complimenten over hun werk zodat ze zich extra gewaardeerd voelen. Zo krijg je medewerkers die zich voluit geven voor hun job en voor jou bedrijf.

 

Zin om jouw ‘Happiness’ een boost te geven? Schrijf je dan in voor één van onze opleidingen.